Search This Blog

Unit 2: Kunjungan Mesra

Mendengar dan Bertutur
Kisah Nenek 婆婆的故事


Soon Keat: Baiklah, ayah. Pada pukul 3.00 petang, saya perlu membuat kerja sekolah. Pada pukul 5.00 petang, saya perlu menyiram pokok. Saya juga perlu pastikan pintu rumah dan pintu pagar berkunci.

Wei Wei: Baiklah, ayah. Pada pukul 7.00 malam nanti, saya akan memetik suis lampu pagar. Kemudian, saya akan siapkan kerja sekolah. Pada pukul 10.30 malam, saya akan tidur.

Nilai Murni: Hemah tinggi

Membaca
Sayangi Nenek 疼爱婆婆

Nilai Murni: Baik hati

Menulis
Berbakti kepada Nenek 为婆婆付出


Nilai Murni: Baik hati

Tatabahasa
Mesranya Layanan亲切的照料/对待


Kata Nama Am Tak Hidup Bukan Institusi(abstrak)
Contoh: rumah, padang, jalan, senyuman, hembusan, bayangan

Keluarga Soon Keat menziarahi nenek di Hospital Metro KL.

1. Jururawat menatang ubat kepada nenek sambil memberi senyuman yang manis.
2. Doktor memberitahu keadaan neneknya kepada ibu bapa Soon Keat.
3. Ibu bapa Soon Keat berasa lega dengan melepaskan hembusan selepas mendengar keterangan doktor.

Nilai Murni: Hormat-menghormati


No comments:

Post a Comment