Search This Blog

Karangan - Catatan

Diari/Catatan 日记


Penerangan.
*Karangan ini juga dikenali sebagai catatan.

*Karangan ini terbahagi kepada dua jenis, diari sehari dan diari beberapa hari.

*Jika diari sehari, sertakan hari, haru bulan dan tahun. Kemudian, diikuti waktu berlaku kejadian itu.

*Jika diari beberapa hari, ertakan hari, hari bulan dan tahun. Waktu hanya disertakan jika perlu.

*Peristiwa yang dicatat  mesti penting dan berkaitan dengan tajuk.

*Urutan peristiwa dapat menimbulkan daya tarikan untuk mengetahui peristiwa selanjutnya.

*Cara persembahan tidak berbeza dengan karangan cerita, Cuma dibezakan oleh format.

*Perlu pendahuluan, empat idea dan penutup.

Contoh 1.
Keluarga kamu telah berpindah.Kamu terpaksa berpindah sekolah.Tulia catatan pengalaman kamu di sekolah baru.
Rangka karangan.

Pendahuluan
Menunggu di depan bilik Guru Besar.
-Guru Besar sedang berucap.
-Hati berdebar dan risau.

Idea
1)Ayah bersalaman dengan Guru Besar.
-Mereka berbual-bual mesra.
-Saya diperkenalkan kepada Guru Besar.

2)Saya masuk ke kelas 6 Harapan.
-Duduk dibarisan tengah.
-Berbual-bual dengan Jacinta.

3)Ke kantin sekolah.
-Melihat taman sains.
-Banyak burung dan ayam hutan.

4)Berkenalan dengan rakan baharu.
-Mereka bersikap mesra.
-Hati terasa gembira.

Penutup
Rakan beratur menaiki bas.
-Kereta ibu telah tiba.
-Melangkah ke kerata ibu.

Karang karangan berpandukan peta minda diatas.

Pengalaman Hari Pertama di Sekolah Baharu.
Khamis, 2 Januari 2020

8.00 pagi - Sudah lebih setengah jam saya bersama ayah duduk di kerusi di depan bilik Guru Besar. Orang yang ditunggu masih berucap di perhimpunan rasmi.Hati saya agak gelisah seperti duduk di atas duri.

8.15 pagi  - Guru Besar, Cikgu Razali menghulurkan tangannya kea rah ayah. Mereka berbual-bual dengan begitu mesra.Kemudian, ayah memperkenalkan saya kepada Guru Besar.

8.30 pagi – Saya dibawa oleh kerani sekolah masuk ke kelas 6 Harapan.Saya duduk dibarisan tengah, di sebelah Jacinta.Sementara guru kelas menulis sesuatu, saya sempat bersembang dengan Jacinta.

10.10 pagi – Apabila loceng berbunyi, saya bersama Jacinta ke kentin.Selepas itu, Jacinta membawa saya ke taman sains. Saya berasa seronok melihat banyak burung dan ayam hutan yang terdapat di taman sains.

11.50 pagi – Sementara menanti guru masuk, saya sempat berkenalan dengan murid-murid sekolah ini.Mereka melayan saya dengan baik.Hati saya yang sedih kerana meninggalkan kawan lama sedikit terhibur.

1.50 tengah hari – Rakan-rakan beratur menaiki bas sekolah.Saya melihat kereta ibusedah tiba.Saya melangkah ke kereta ibu dengan perasaan gembira.


Maksud peribahasa yang digunakan.
Seperti duduk di atas duri – bermaksud seseorang yang sentiasa gelisah dan tidak tenteram.

Contoh 2.

Catatan : Aktiviti Hari Minggu

Setiap orang melakukan pelbagai aktiviti pada cuti hujung minggu. Tulis catatan tentang aktiviti-aktiviti yang berfaedah.

Sabtu, 20 Mac 2015

6.00 pagi
Saya bangun dari tidur dan terus mandi. Selepas itu, saya berjemaah bersama keluarga. Kemuadian, saya pergi ke dapur untuk membantu ibu menyediakan sarapan.

7.30 pagi
Saya dan adik serta ayah berjogging di taman rekreasi. Kami berjoging untuk menyihatkan badan dan menenangkan fikiran. Selepas  berjoging, kami berehat seketika di pondok sambil berbual-bual.

8.30 pagi
 Kami tiba di rumah dan terus bersarapan. Selesai sarapan,saya membantu ibu mengemas meja.

10.00 pagi
Saya membantu ibu menjemur pakaian. Setelah siap, saya mengulangkaji pelajaran serta menyiapkan kerja sekolah. Abang membantu saya menyiapkan kerja sekolah.

Usai menyiapkan kerja sekolah, ibu membenarkan saya berehat seketika. saya mengambil peluang ini dengan menonton televisyen bersama abang dan adik-adik saya.

2.00 petang
Selepas makan tengahari, saya solat zohor. Sesudah itu, ayah mengajak saya sekeluarga ke Mesra Mall. Di sana, saya bermain badminton dengan ayah. Ibu pula sibuk membeli belah di Pasaraya TMC.

5.00 petang
Selepas solah Asar, saya bermain bola sepak bersama-sama kawan-kawan saya. Kami bermain bola sepak sehingga lewat petang.

                Selepas penat bermain, saya pulang ke rumah untuk mandi. Saya bersiap-siap untuk ke masjid bersama ayah.

7.20 malam
Saya mengikut ayah pergi ke masjid. Ibu dan adik juga mengikut kami ke masjid. Di masjid, saya melihat ramai jemaah yang ingin solah maghrib berjemaah. Saya berjumpa dengan kawan baik saya di masjid. Dia juga datang ke masjid bersama ahli keluarganya.

9.00 malam
 Kami sekeluarga pulang dari masjid. Selepas itu, saya bersama keluarga makan malam. Selesai makan, saya mengulangkaji pelajaran. Selepas mengulangkaji, saya mengemas buku dan menyalin jadual kerana esok adalah hari persekolahan.

10.30 malam.
 Saya masuk ke dalam bilik untuk tidur. Saya membaca doa sebelum tidur.

No comments:

Post a Comment